Rymmer kalla Kiruna

Jullovet börjar lida mot sitt slut och jag känner mig lagomt redo att åka hem till Umeå igen. Har varit i Kiruna i 2 veckor nu!  Kiruna har under denna tid bjudit på nyår med trevligt sällskap, hemsk kyla och massa skratt. Klagar inte, men när det är mer än -40c så är det rikigt kallt och snoret fryser i näsan så fort man funderar på att gå ut. Det stoppade dock inte mig och Jessica att försöka att gå några promenader i det fina ack så kalla vinter landskapet! 





Fick även besök av både hälge och rudolf under en dag när jag dessutom var ensam i stugan! På morgonen när jag vaknade och kollade ut genom köksfönstret så låg det en älg precis utanför altanen, bara det gav mig hjärtklappning och jag är inte rädd alltså rikitgt rädd för något. Däremot älgar är jag så otroligt rädd för, vet ej varför bara har alltid varit så. Då fick jag gå ut och skrämma bort den, vedhämtning stod på schemat så jag ville inte gå ut om den var där och kunde potensiellt springa efter mig in. 
 
När älgen var borta så gick jag och la mig i soffan igen och tänkte att läget var under kontroll, men jag hade fel. Sedan nästa gång jag går till köket för att ringa mamma om något så står det såklart 3 renar på samma ställe vars älgen var och jag blev såklart rädd och fick panik än en gång. Så jag gick ut tog spaden som med älgen och slog den i altanen för att skrämma dem, men då så tror jag dem missförtådde mig så dem börja springa mot mig istället. Sedan efter många om och men så fick jag iväg dem, gick och la mig i soffan igen. Än en gång så trodde jag att läget var lugnt och inget mer skulle hända.


Såklart var det inte det, då gick jag än en gång ut till köket för att göra något. Tror ni inte älgen står där igen, närmare än någonsin nästan på altanen och efter den först älgen kommer det en till älg. Så jag var då omringad av älgar och ännu mer hjärtklappning av mina traumatiska möten med älgar och renar (vilket i själva verket inte är så farligt).


Hade kunnat öppna en djurpark på gården denna dag nästan. Kan även meddela att dem inte bröt sig in i huset eller följde efter mig som jag var rädd för. Däremot så hade jag älgvakt hela dagen och det var ett slitsamt arbete.













Kom ihåg mig?
Anna 17år, Kiruna/Umeå